Przez Zieliński Jerzy

Google Analytics 4

Już 1 lipca 2023 roku Google Analytics 4 stanie się jedynym udostępnionym przez Google narzędziem do zliczania danych statystycznych związanych z ruchem na stronie. Z GA4 można korzystać już teraz. Jest to dobra wiadomość, bo na pewno warto wykorzystać czas do przyszłego roku, by dobrze poznać to narzędzie. I oczywiście maksymalnie wykorzystać je do osiągnięcia swoich celów marketingowych.

Aktualnie ogólnodostępnym i najszerzej wykorzystywanym narzędziem jest ciągle Google Universal. Jednak bezsprzecznie już teraz warto zainteresować się GA4, a najlepiej – jednocześnie działać na tym odchodzącym, jak i szumnie zapowiadanym, nowym narzędziu analitycznym.

Google Analytics 4 – czyli co dokładnie?

To zupełnie nowa odsłona, znanego wszystkim praktykom internetowej analityki, narzędzia Google Analytics. GA4 to innowacyjny sposób na zbieranie i analizowanie w jednym panelu danych z różnych witryn internetowych i aplikacji mobilnych. Gigant z Mountain View podsuwa nam rozwiązanie, które pozwala nadążyć za zmianami w zachowaniach internautów. Sprawny marketingowiec musi zbierać i analizować dane z różnych kanałów i płaszczyzn. Możliwości GA4 przysłużą się wszystkim, którzy zechcą zagłębić się w to narzędzie. Na zaawansowanej analityce, możliwościach precyzyjnego śledzenia i szczegółowych raportach na pewno zyska branża e-commerce. Co konkretnie? I jak analityka googlowska wyglądała do tej pory?

GA4 a Universal Analytics i Google Analytics for Firebase

Nie sposób zapomnieć o tym, że Google już udostępnia narzędzia do zbierania i analizy danych, a możliwości analityczne dostępne w ich zakresie przysłużyły się milionom biznesów. Jednak GA4 zapowiadany jest jako nowy system śledzenia z zaawansowanymi możliwościami, które nigdy wcześniej nie były dostępne. Jak to wypada w praktyce? I jak Google Analytics 4 wygląda w zestawieniu z dotychczasowymi narzędziami?

GA4 a Universal Analytics

Universal Analytics królował w analityce danych o zachowaniach użytkowników na stronach internetowych do października 2022. Aktualnie zastępowany jest przez GA4, które charakteryzuje się nieco odmiennym podejściem do zbierania i analizy danych.

Podstawową zmianą w działaniu narzędzia analitycznego od Google jest model mierzenia danych. Możesz być przyzwyczajony do tego, że Universal Analytics do zbierania danych wykorzystywał sesje. Natomiast działanie GA4 opiera się na eventach, czyli zdarzeniach. Zdarzenie to każda interakcja, jaką podejmuje użytkownik na stronie www czy w aplikacji mobilnej (to np. kliknięcie linku, wczytanie strony czy finalizacja zakupu). Ten model pozwala szybciej i bardziej precyzyjnie mierzyć i raportować dane. To właśnie eventy dają możliwość śledzenia w jednym panelu ruchu zarówno na stronie internetowej, jak i w aplikacji mobilnej. 

Dokonując analizy danych z GA4, dopasujesz ścieżkę zakupową do zachowań klientów. Osiągniesz to, ponieważ dotrzesz do zależności między odwiedzającymi stronę internetową a użytkownikami aplikacji mobilnych. I wreszcie, dzięki temu wszystkiemu, wygenerujesz większe zyski ze strony www.

Google Analytics 4 to zmiana w skuteczności analizy danych. Wynika ona przede wszystkim ze zniesienia limitów liczby zebranych danych. Zatem teraz będziesz mógł przeanalizować realną całość ruchu na stronie i aktywność w aplikacjach mobilnych. To zdecydowana zmiana ilościowa, ale i jakościowa w dostępie do danych.

Dzięki GA4 zyskasz darmowy dostęp do Big Query. Dotychczas, w Universal Analytics, taki poziom dostępu możliwy był jedynie w przypadku posiadania pakietu premium. Od teraz będziesz mógł korzystać z bezpiecznej i nieograniczonej chmury – giełdy danych. Co więcej, baza danych Google umożliwia analizowanie zbioru danych bez konieczności ich próbkowania, które niestety bywało niedokładne. Dzięki GA4 dokonujesz analizy zaawansowanych danych, bezkosztowo i z mniejszym ryzykiem błędu.

GA4 a Google Analytics for Firebase

Najpierw słów kilka o Firebase – ta platforma służąca do tworzenia aplikacji, udostępnia użytkownikom szereg wartościowych funkcji. Od kreatora aplikacji, przez analitykę, wsparcie rozwoju aplikacji, po optymalizację zysków. Wszystko to czyni z Firebase narzędzie niezwykle wartościowe dla nowoczesnych biznesów, nie tylko internetowych.  

Usługa Google Analytics for Firebase umożliwiała i jeszcze nadal umożliwia analizowanie działań użytkowników aplikacji mobilnych. Google Analytics 4 jest mocno oparte właśnie na Google Analytics for Firebase – łączy je chociażby struktura wyświetlania danych. Dzięki temu podobieństwu, wielu użytkowników narzędzia przejdzie gładko przez etap wdrożenia nowego narzędzia, pozostali będą potrzebowali trochę więcej czasu na przyzwyczajenie się. Jednak zdecydowanie warto! Korzyści znajdziesz w dalszej części tekstu.   

Można powiedzieć, że Google Analytics 4 to połączenie funkcjonalności Universal Analytics i Google Analytics for Firebase.

Google Analytics 4 – czy warto?

Wszyscy, którzy cenią wartość informacji o swoich klientach, z pewnością szybko docenią przydatne funkcje, a przede wszystkim precyzyjne dane z GA4. Zyskujesz:  

  • dogłębne dane na temat ścieżki użytkowników stron www i aplikacji, w tym dostęp do informacji o obszarach dotąd niedostępnych (jak np. analiza zachowań użytkowników, którzy rozpoczęli interakcję w aplikacji, a skończyli zakupy na stronie www i na odwrót);
  • rozbudowaną analitykę aplikacji mobilnych, która otwiera nowe możliwości, związane z udoskonalaniem i pro sprzedażowym wykorzystaniem aplikacji;
  • jeszcze więcej danych, jakie strony www są funkcjonalne i przyjazne dla internautów, dzięki tym danym stworzysz stronę czy sklep zapewniający użytkownikom najlepsze doświadczenia zakupowe;
  • raporty, których jakość przeniesie analitykę na nowy poziom – dane o zachowaniach klientów ze wszystkich kanałów marketingowych dają podstawy do kształtowania całkowitej strategii marketingowej.

Podsumowanie

Google oficjalnie zapowiedział, że GA4 stanie się jedynym dostępnym narzędziem do zbierania i analizy danych o użytkownikach, dlatego korzystanie z niego jest czymś niezbędnym. Choć już teraz można skupić się wyłącznie na tym najnowszym narzędziu, to na pewno warto jeszcze przez jakiś czas wykorzystać dostępność i Universal Analytics, i Google Analytics 4. Unikatowa możliwość precyzyjnego zbierania i porównywania danych z różnych obszarów da podstawy do jeszcze lepszego wykorzystania GA4, gdy będzie on już jedynym dostępnym narzędziem. Takie dwutorowe działanie przełoży się na dogłębne poznanie nowego narzędzia i przyczyni do płynnego przejścia na korzystanie tylko z niego. 

Dodaj komentarz.